Hvordan bli synligere for kunden?
Ønsker du å bli mer synlig må du være der dine fremtidige kunder er.
Fortell dem at du finnes, både i trykte og digitale medier.
For hvordan kan du forvente at kundene dine kjøper fra deg når de ikke vet hvem du er eller hva du tilbyr?
Bli synlig online
Å være online i dag er et must om du ønsker mer synlighet. Men det holder ikke bare med en bedriftsside på facebook, i tillegg til å være aktiv i de sosiale mediene, må du aller helst ha et nettsted.
Google er ofte den første plassen vi kommer til å få svar på spørsmålene våre, og i følge (google skillshop) er det rundt 3.5 billioner søk hver dag på Google. Folk leter etter informasjon, online shopping, sammenligner produktpriser, søker etter veibeskrivelser, eller søker etter å lære seg noe nytt. Da sier det seg selv at du må være synlig på Google. Men for å bli synlig her må du svare på spørsmålene kundene dine leter etter.
Dette gjør når du jobber med SEOen(søkeoptimaliseringen) din, det vil si søkeord (søkeord = nettside, Svarte joggesko, tulipan) som kunden din skriver inn på google når de leter etter noe. Søkeordene kan du putte inn i for eksempel overskrifter, beskrivelser og produkt på siden din og integrere i innlegg på nettsiden.
Dette er en langvarig men verdifull prosess, og det kan ta en stund før du begynner å se resultater av arbeidet. Dette må jobbes med kontinuerlig for å bli godt synlig.
Men det finnes også flere måter å bli synlig på nett. Tekstannonsering på google er veldig effektivt. Da er du synlig i det øyeblikket noen søker på akkurat det du selger, og dermed får muligheten til å trekke veldig relevante kunder inn til nettbutikken din. Mens annonsering på Facebook og bannerannonser gjennom Google kan gi deg, ”eller produktet” ditt mye oppmerksomhet. Kan fungere bra om du ønsker å bygge merkevaren din eller har et godt tilbud på et produkt.
Ønsker du en rask boost, samt være synlig oftere og for fler vil annonsering ta deg et steg videre mot mer synlighet.
Synlig visuell identitet
Det mest basic du burde gjøre for å bli synlig, er å skape din identitet. Det kan være smart å starte her før du tar steget videre til nettside og markedsføring.
En god, visuell identitet er med på å skape troverdighet og gjenkjennelse.
Du må være klar i det du skal formidle, skape et godt førsteinntrykk, og fortsette med et like bra helhetsinntrykk. Da gjør du det enklere for kundene dine å forstå hvem du er og hva du selger. Dette gjør at de rette kundene har lettere for å legge merke til deg, huske deg, og vurdere dine tjenester. Det er med på å gjøre deg synlig.
En god visuell og gjennomgående profil har fokus på hvordan du kommuniserer med bruk av farger, fonter, ordlyd, riktig bruk av logo, og at dette gjenspeiler seg på arbeidsklær, på nettside/nettbutikk, visittkort og ellers i markedsføringen.
Kunden skal ikke være tvil om hvem som er avsenderen.
En god nettbutikk/nettside
Er kunden allerede interessert i hva du tilbyr, ønsker de å vite mer om deg. Nettsiden din er en fantastisk plass å vise seg frem, fortelle hvem du er, hva du selger og formidle viktig informasjon. Mens sosiale medier er med på å styrke din synlighet, er nettsiden din med på å styrke din integritet på nett.
Kundene dine kan ta avgjørelser basert på hvordan du fremstår og hvor enkelt det er å navigere seg på siden din. En god eller dårlig opplevelse av nettsiden kan faktisk være avgjørende om kunden kommer tilbake eller ikke. Nettstedet ditt burde være brukervennlig, laste inn raskt og fungere like bra på telefon som på PC.
I følge SSB passerte mobil fremfor hjemme-PC i nettbruk allerede i 2019, og ser vi på vår egen nettside ser vi at mesteparten av trafikken som kommer inn, kommer nettopp fra mobil.
Da vet vi at det er like viktig å ha en brukervennlig nettside på telefonen som på PC.
Har du lekt med tanken om egen nettbutikk? Året 2020 har forandret måten vi handler på, og netthandelen har for alvor skutt i været. Ifølge Retailmagasinet har netthandelen vokst med 36 prosent i 2020 mot 2019. Derfor kan det være smart å ikke henge lenge etter med å legge ut produktene dine online. Terskelen for å få laget en velfungerende nettbutikk har også endret seg seg dramatisk de siste årene. I dag trenger du ikke 6 og 7 sifret beløp for å komme i gang med din egen nettbutikk.
Bli synlig online
Å være online i dag er et must om du ønsker god synlighet. Men det holder ikke bare med en bedriftsside på Facebook, i tillegg til å være aktiv i de sosiale mediene, må du aller helst ha et nettsted.
Google er ofte den første plassen vi kommer til å få svar på spørsmålene våre, og i følge (google skillshop) er det rundt 3.5 billioner søk hver dag på Google. Folk leter etter informasjon, online shopping, sammenligner produktpriser, søker etter veibeskrivelser, eller søker etter å lære seg noe nytt. Da sier det seg selv at du må være synlig på Google. Men for å bli synlig her må du svare på spørsmålene kundene dine leter etter.
Dette gjør når du jobber med SEOen(søkeoptimaliseringen) din, det vil si søkeord (søkeord = nettside, Svarte joggesko, tulipan) som kunden din skriver inn på google når de leter etter noe. Søkeordene kan du putte inn i for eksempel overskrifter, beskrivelser og produkt på siden din og integrere i innlegg på nettsiden.
Dette er en langvarig men verdifull prosess, og det kan ta en stund før du begynner å se resultater av arbeidet. Dette må jobbes med kontinuerlig for å bli godt synlig.
Men det finnes også flere måter å bli synlig på nett. Tekstannonsering på google er veldig effektivt. Da er du synlig i det øyeblikket noen søker på akkurat det du selger, og dermed får muligheten til å trekke veldig relevante kunder inn til nettbutikken din. Mens annonsering på Facebook og bannerannonser gjennom Google kan gi deg, ”eller produktet” ditt mye oppmerksomhet. Kan fungere bra om du ønsker å bygge merkevaren din eller har et godt tilbud på et produkt.
Ønsker du en rask boost, samt være synlig oftere og for fler vil annonsering ta deg et steg videre mot mer synlighet.
Gjerne les om våre #synlighetstips. Her kan du få tips til hva du kan gjøre for å øke synligheten din på nett
Offline
Da kan du ta i bruk de “gode gamle metodene” som å sette logoen på firmabilen, gjerne med noen godt synlige stikkord der du forteller hvem du er eller hva du kan tilby.
Sett logoen din på klær, giveaways og der du måtte komme på for å styrke identiteten. Det du gjør da er at du lar kunden bli mer kjent med deg, de ser logoen din oftere og ser at du finnes.
Synlighet kan også være å henge opp en banner med logo i stillaset på et byggeprosjekt. Delta på arrangementer med messestands, eller kanskje du skal annonsere et produkt som er på salg? Heng opp en banner med produktet på et gjerde utenfor butikken. Fortell om deg selv på en gatebukk eller rollup. Dette kan være nok til at kundene ser din butikk.
Flagg og skilt kan gjøre det lettere for kunder å finne ut hvor du holder til, samt gi en påminnelse til passerende kunder at du finnes.
Ta kontakt i dag, så kan vi hjelpe deg på vei til mer synlighet.
Bli synlig online
Er kunden allerede interessert i hva du tilbyr, ønsker de å vite mer om deg. Nettsiden din er en fantastisk plass å vise seg frem, fortelle hvem du er, hva du selger og formidle viktig informasjon. Sosiale medier er med på å styrke din synlighet, mens nettsiden er med på å styrke din integritet på nett.
Kundene dine kan ta avgjørelser basert på hvordan du fremstår og hvor enkelt det er å navigere seg på siden din. En god eller dårlig opplevelse av nettsiden kan faktisk være avgjørende om kunden kommer tilbake eller ikke. Nettstedet ditt burde være brukervennlig, laste inn raskt og fungere like bra på telefon som på PC.
I følge SSB passerte mobil fremfor hjemme-PC i nettbruk allerede i 2019, og ser vi på vår egen nettside ser vi at mesteparten av trafikken som kommer inn, kommer nettopp fra mobil.
Da vet vi at det er like viktig å ha en brukervennlig nettside på telefonen som på PC.
Har du lekt med tanken om egen nettbutikk? Året 2020 har forandret måten vi handler på, og netthandelen har for alvor skutt i været. Ifølge Retailmagasinet har netthandelen vokst med 36 prosent i 2020 mot 2019. Derfor kan det være smart å ikke henge lenge etter med å legge ut produktene dine online. Terskelen for å få laget en velfungerende nettbutikk har også endret seg seg dramatisk de siste årene. I dag trenger du ikke 6 og 7 sifret beløp for å komme i gang med din egen nettbutikk.
Har du lekt med tanken om egen nettbutikk? Året 2020 har forandret måten vi handler på, og netthandelen har for alvor skutt i været. Ifølge Retailmagasinet har netthandelen vokst med 36 prosent i 2020 mot 2019. Derfor kan det være smart å ikke henge lenge etter med å legge ut produktene dine online. Terskelen for å få laget en velfungerende nettbutikk har også endret seg seg dramatisk de siste årene. I dag trenger du ikke 6 og 7 sifret beløp for å komme i gang med din egen nettbutikk.